Forum www.milosnikkolei.fora.pl Strona Główna
 FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy    Galerie   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj 

O elektrowozach

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.milosnikkolei.fora.pl Strona Główna -> Elektrowozy
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
maxbor
Administrator



Dołączył: 27 Lip 2008
Posty: 123
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Maków Podhalański

PostWysłany: Nie 22:22, 27 Lip 2008    Temat postu: O elektrowozach

Elektrowóz, lokomotywa elektryczna – pojazd szynowy zasilany energią elektryczną z zewnętrznego źródła (w odróżnieniu od lokomotywy akumulatorowej), wyposażony w silnik lub silniki elektryczne.

Zasilanie odbywa się zazwyczaj za pośrednictwem przewodu jezdnego zawieszonego nad torem, odbieraka prądu (pantografu) i szyn jezdnych stanowiących przewód powrotny. Istnieją systemy zasilania z trzeciej szyny, bez sieci (np. metro, koleje brytyjskie).

Stosuje się różne systemy zasilania, najczęściej:
prąd stały 1.5 kV (Francja, Holandia), 3 kV (Polska, Włochy, Czechy, Belgia, Rosja)
prąd przemienny 16,7 Hz - 15 kV (Niemcy, Austria, Szwajcaria)
prąd przemienny 50 Hz - 25 kV (Francja, Czechy, Rumunia)

Przetwornica przetwarza wysokie napięcie w niskie, potrzebne np. do zasilania instalacji oświetleniowej i sterowania lokomotywą.

Elektrowóz posiada kilka systemów zabezpieczeń instalacji elektrycznej, np.: wyłącznik szybki, wyłącznik nadmiarowy, wyłącznik zanikowo-napięciowy.

Lokomotywy elektryczne osiągają największe moce spośród wszystkich typów (parowóz, spalinowóz), w Polsce do ponad 4 MW (ET42).

Przykłady polskich elektrowozów:

- EU07
- EU06
- EP07
- ET21
- ET22


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
gagar




Dołączył: 29 Paź 2008
Posty: 84
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: z Iławy

PostWysłany: Śro 21:53, 29 Paź 2008    Temat postu:

Jeszcze jest więcej elektrowozów np.: EU43 , ET41 , ET42 , ET40.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Piotrek0804




Dołączył: 28 Lip 2008
Posty: 27
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Jastrzębie Zdrój

PostWysłany: Czw 14:39, 27 Lis 2008    Temat postu:

maxbor napisał:

Przykłady polskich elektrowozów:

- EU07
- EU06
- EP07
- ET21
- ET22


gagar napisał:
Jeszcze jest więcej elektrowozów np.: EU43 , ET41 , ET42 , ET40.


Tam jest napisane przykłady, a nie wszystkie elektrowozy. Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
gagar




Dołączył: 29 Paź 2008
Posty: 84
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: z Iławy

PostWysłany: Czw 16:16, 27 Lis 2008    Temat postu:

Od nadmiaru głowa nie boli Wink Im więcej tym lepiej , gdy to przeczyta początkujący MK to będzie chociaż wiedział ze są takie lokomotywy.
Pozdrawiam!


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Sebek13sebek
Moderator



Dołączył: 11 Gru 2008
Posty: 126
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Zalewo

PostWysłany: Sob 15:39, 13 Gru 2008    Temat postu:

EU07-dwuosiowa lokomotywa Polskiej produkcji produkowana w latach 1965-1992 w zakładach Pafawag i HCP.Lokomotywa EU07 jest odpowiednikiem lokomotywy EU06 , która była produkowana w Angli.EU06 została sprowadzona do Polski w 1962 roku.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Sebek13sebek
Moderator



Dołączył: 11 Gru 2008
Posty: 126
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Zalewo

PostWysłany: Sob 15:42, 13 Gru 2008    Temat postu:

ET22-trzyosiowa lokomotywa elektryczna wyprodkukowa w Polsce w zakładach Pafawag w latach 1969-1989.120 tonowa lokomotywa przeznaczona jest do przewozów ciężkich pociągów towarowych.Lokomotywa ET22 przez polskich maszynistów i MK jest nazywana bykiem lub helmutem.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Sebek13sebek
Moderator



Dołączył: 11 Gru 2008
Posty: 126
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Zalewo

PostWysłany: Sob 15:45, 13 Gru 2008    Temat postu:

EU43-dwuosiowa niemiecka lokomotywa elektryczna produkowana przez zakłady Bombardier w latach.Lokomotywa może uzyskiwać wysokie prędkości takie jak 160 km/h.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Sebek13sebek
Moderator



Dołączył: 11 Gru 2008
Posty: 126
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Zalewo

PostWysłany: Sob 15:47, 13 Gru 2008    Temat postu:

EP09-dwuosiowa lokomotywa elektryczna przeznaczona do przewozów pasażerskich.Lokomotywa EP09 została wyprodukowana w zakładach w Pafawagu w latach 1986-1997.Przez polskich maszynistów i MK jest nazywana epokami i jagódkami(w malowaniach niebieskich).

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
przemek19840
Gość






PostWysłany: Czw 6:51, 18 Gru 2008    Temat postu:

No skoro piszemy o Elektrykach to ja zaprezentuje Maszynę która jest częstym gościem na stacji która reprezentuje jest to Lokomotywa ET41(Jamnik)

ET41 (typ 203E) - normalnotorowa elektryczna dwuczłonowa lokomotywa towarowa produkcji polskiej produkowana w latach 1977 - 1983 w zakładach HCP w Poznaniu. Przez kolejarzy nazywana "jamnikiem" lub "Bolkiem i Lolkiem".
Opis

Lokomotywa ta stanowi połączenie dwóch elektrowozów serii EU07 w dwuczłonowy pojazd szynowy, w którym wprowadzono niewielkie zmiany (m.in. usunięcie dwóch kabin maszynisty w lokomotywach EU07 i zastąpienie ich balastem, wprowadzenie samonośnego pudła z ostojnicą zamiast konstrukcji z cienkich blach, wzmocnienie blachy pudła). Oba człony połączono sprzęgiem śrubowym, przewodami pneumatycznymi i przewodami sterowania wielokrotnego oraz umożliwiono przejście pomiędzy sekcjami, z zastosowaniem elastycznych osłon gumowych. Sekcje oznaczone zostały literami "A" i "B".

W 1976 został opracowany projekt tej lokomotywy w Zakładach Metalowych Hipolita Cegielskiego w Poznaniu, zaś produkcja seryjna ruszyła w 1977 roku. Wyprodukowano 200 sztuk jako typ fabryczny 203E z czego 3 pojedyncze człony w latach 90. przebudowano w ZNTK na lokomotywy EU07. Produkcję zakończono w 1983 roku z powodu spadku zapotrzebowania na przewozy towarowe.

Eksploatacja

Lokomotywa ET41 posiada charakterystykę uniwersalną. Może prowadzić wyjątkowo ciężkie pociągi pasażerskie (o masie do 700 ton) z prędkością maksymalną 125 km/h lub pociągi towarowe o masie do 4000 ton z prędkością 70 km/h (teoretycznie możliwe jest ciągnięcie lokomotywą ET41 pociągu o masie do 5000 ton).


Ostatnio zmieniony przez przemek19840 dnia Czw 6:53, 18 Gru 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
gagar




Dołączył: 29 Paź 2008
Posty: 84
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: z Iławy

PostWysłany: Pią 11:44, 19 Gru 2008    Temat postu:

W wakacje widziałem jak przez przejazd kolejowy jechały 2 x ET41 z węglarkami. Zdziwiło mnie to , z tego względu że nie jeżdżą w moich terenach ET41 i jeszcze na dodatek że 2 szczepione.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Sebek13sebek
Moderator



Dołączył: 11 Gru 2008
Posty: 126
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Zalewo

PostWysłany: Pią 14:19, 19 Gru 2008    Temat postu:

Oooo...Jamnik w Ilawie??No prosze i do tego złączone.W Iławie Jamniki nie za często jeżdżą.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
przemek19840
Gość






PostWysłany: Pią 18:01, 19 Gru 2008    Temat postu:

A za to ja jamnika widuje dosyć często średnie 3 razy dziennie jak jedzie do Połańca z węglem lub jak wraca już rozładowany
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.milosnikkolei.fora.pl Strona Główna -> Elektrowozy Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Theme xand created by spleen & Forum.
Regulamin