Forum www.milosnikkolei.fora.pl Strona Główna
 FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy    Galerie   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj 

Elektryczny Zespół Trakcyjny

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.milosnikkolei.fora.pl Strona Główna -> EZT
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
maxbor
Administrator



Dołączył: 27 Lip 2008
Posty: 123
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Maków Podhalański

PostWysłany: Pią 17:04, 19 Gru 2008    Temat postu: Elektryczny Zespół Trakcyjny

Elektryczny zespół trakcyjny (EZT) - pociąg złożony z dwu lub więcej wagonów (zwykle nierozłączalny w warunkach eksploatacyjnych), przystosowanych do przewozu pasażerów, z których przynajmniej jeden wyposażony jest we własny napęd elektryczny. Zespół trakcyjny zazwyczaj zdolny jest do zmiany kierunku jazdy bez zmiany czoła dzięki wyposażeniu w kabiny sterownicze na obu końcach.

EZT mają duże znaczenie w obsłudze regionalnego ruchu pasażerskiego na liniach zelektryfikowanych. Przykładem jest trójmiejska Szybka Kolej Miejska, gdzie większość taboru stanowią EN57 oraz EN71.

Zespoły trakcyjne w Polsce:

- EN57
- EN71
- ED72
- ED73
- EN94
- EN95
- EW58
- EW60
- 14WE (EN61)
- ED59
- ED74
- FLIRT/ER75


Szczegółowy opis kilku EZT:

EN57:

1429 szt.
liczba członów: 3
układ wagonów: sterowniczy + silnikowy + sterowniczy
najliczniejsza seria EZT występująca w kilku odmianach różniących się wyglądem kabiny maszynisty, ławkami dla podróżnych itp.
eksploatują: Polskie Koleje Państwowe, Szybka Kolej Miejska w Trójmieście, Koleje Mazowieckie
producent: Pafawag Wrocław. Przez polskich maszynistów i MK jest nazywania kibelkiem lub jednostką.


14WE (EN61):

9 szt.
liczba członów: 3
układ wagonów: sterowniczy + silnikowy + sterowniczy
zmodernizowana przez firmę Newag Nowy Sącz wersja EN57
eksploatują: Warszawska Szybka Kolej Miejska, Pociąg Papieski (EN61)
liczba miejsc siedzących: 192, stojących: 255
masa 125 Mg


ED74:

11 szt.
liczba członów: 4
układ wagonów: silnikowy + doczepny + doczepny + silnikowy
wykonany na zamówienie PKP Przewozy Regionalne do obsługi trasy Warszawa – Łódź
nazwa handlowa Bydgostia
eksploatują: Polskie Koleje Państwowe
producent: PESA Bydgoszcz


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez maxbor dnia Pią 17:27, 19 Gru 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Sebek13sebek
Moderator



Dołączył: 11 Gru 2008
Posty: 126
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Zalewo

PostWysłany: Pią 17:08, 19 Gru 2008    Temat postu:

EN57 i ED74 to są niezwykłe Ezety według mnie.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
aduś




Dołączył: 21 Gru 2008
Posty: 33
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 21:13, 21 Gru 2008    Temat postu:

U nas 14 grudnia uruchomiono Szybką Kolej Regionalną łączącą Tychy Miasto-Katowice.Wszystkie
połączenia obsługują Flirty EN75 i kursują co 25 minut


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Sebek13sebek
Moderator



Dołączył: 11 Gru 2008
Posty: 126
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Zalewo

PostWysłany: Nie 21:15, 21 Gru 2008    Temat postu:

U mnie filirtó niestety niema bo mieszkam w województwie Warmińsko-Mazurskim.Sad

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
damix55




Dołączył: 01 Sty 2009
Posty: 3
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 10:39, 02 Sty 2009    Temat postu:

U mnie nie ma nawet kibli ze zmodernizowanymi czołami bo mieszkam w woj. wielkopolskim chyba najbardziej zacofany tabor

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Sebek13sebek
Moderator



Dołączył: 11 Gru 2008
Posty: 126
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Zalewo

PostWysłany: Pią 10:41, 02 Sty 2009    Temat postu:

A ja zmodernzowane często widuje w Ostródzie i Olsztynie.Co roku jestem na pociągach na lini Kutno-Piła Główna.Tam czasem też jeżdżą.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
przemek19840
Gość






PostWysłany: Śro 12:34, 07 Sty 2009    Temat postu:

EN57

EN57 – trójwagonowy elektryczny zespół trakcyjny, przystosowany do niskich peronów, produkowany w zakładach Pafawag we Wrocławiu w latach 1961-1993 w ilości 1429 sztuk. Obecnie uważa się, że jest to najdłużej produkowany pojazd szynowy na świecie.[potrzebne źródło] Protoplastą tego pojazdu była wysoko peronowa jednostka EW55.

Konstrukcja
Składa się z trzech wagonów: dwóch rozrządczych (sterowniczych) i jednego silnikowego, który jest umieszczony w środku zespołu. Wagony rozrządcze (fabryczne oznaczenie 5B) oznaczane są jako ra (wagon rozrządczy a) i rb (wagon rozrządczy b). Wagon silnikowy (fabryczne oznaczenie 6B) nosi oznaczenie s. Wagony są połączone ze sobą tzw. krótkim sprzęgiem Scharfenberga (bez głowicy, nierozłączalnym w warunkach eksploatacyjnych) oraz przejściem dla pasażerów.

W każdym z wagonów znajdują się trzy przedziały ze środkowym przejściem między siedzeniami dostępne dla podróżnych, rozdzielone dwoma przedsionkami - każdy z parą rozsuwanych automatycznie drzwi o napędzie pneumatycznym. Skrajne przedziały wagonów rozrządczych są nieco inaczej urządzone - rozkładane siedzenia przy ścianach, dodatkowa para ręcznie otwieranych drzwi, w zależności od potrzeb, mogą służyć za pomieszczenie dla kierownika pociągu, przedziały służbowe, bagażowe, do przewozu rowerów, wózków itp. większych bagaży. W egzemplarzach o numerach 1900-1953 przedział ten jest zmniejszony na rzecz powiększenia kabiny maszynisty. Do kabiny maszynisty można wejść przez otwierane drzwi. W niektórych egzemplarzach przedsionki prawie zanikły - nie ma drzwi między przedziałem, a przedsionkiem, zaś ściany zastąpiono szybą (w najnowszych całkowicie zmieniono aranżację części pociągu). W 14WE w ogóle nie ma przedziałów.

W EN57 zastosowano rozruch oporowy. W czterech jednostkach (nowych o numerach 2001 - 2003 (typ 5BT/6BT w roku 1988 oraz w ramach naprawy głównej 881 w roku 1986) w ramach próby modernizacji stosowano rozruch impulsowy, który się nie sprawdził i jednostki wraz z kolejną zmianą numerów otrzymały ponownie rozruch oporowy. W 2007 roku SKM Gdynia oraz Koleje Mazowieckie zdecydowały zastosować rozruch impulsowy w niektórych swoich jednostkach poddawanych naprawom głównym. Na chwilę obecną rozruch impulsowy wprowadzony został w jednostkach: 768, 1089, 1094, 1116 - SKM Gdynia (aparatura Instytutu Elektrotechniki - Warszawa) 1486 (oznaczony jako EN57KM), 1566, 1567 oraz 1562 - Koleje Mazowieckie (aparatura firmy Medcom). Wraz z zastosowaniem rozruchu impulsowego, wprowadzono mikroprocesorowe sterowanie tych jednostek oraz hamowanie elektrodynamiczne. Naprawy główne zostały wykonane przez ZNTK Mińsk Mazowiecki.

Jednostki EN57 są przystosowane do jazdy w trakcji ukrotnionej, a łączenie jednostek odbywa się za pomocą automatycznego sprzęgu Scharfenberga. Nie ma możliwości przejścia pomiędzy połączonymi jednostkami.

Przez ponad trzydzieści lat produkcji, pojawiały się różne wersje EN57. Najogólniej EN57 można podzielić na trzy serie:

* seria od numeru 001 do 130 oraz 601 do 1113, charakteryzuje się bokami z ryflowanej blachy i ścianę czołową z trzema szybami, przy czym jednostki do numeru 130 posiadały przedział pierwszej klasy
* seria od numeru 1114 do numeru 1825 ma gładkie boki i trzy szyby w ścianie czołowej
* seria od numeru 1900 do numeru 1953 ma gładkie boki i dwie szyby w ścianie czołowej (na wzór zespołu EW58)

oraz:

* jednostki o numerach od 201 do 206 są jednostkami składanymi ze sprawnych członów jednostek, które uległy wypadkom (np. EN57-204 ma dwa wagony ryflowane i jeden gładki).
* seria od numeru 2001 do numeru 2003 rozruch impulsowy. Obecnie przebudowane na rozruch oporowy i zmieniona numeracja na 1826 do 1828.
* seria od numeru 2001 do numeru 2078. EZT zmodernizowane w ramach programu SPOT i w związku z tym ich numeracja została zmieniona.
* seria od numeru 3001. EZT wyprodukowane na eksport, które wróciły do Polski.

Eksploatacja
Jednostki EN57 są w posiadaniu PKP Przewozy Regionalne, Kolei Mazowieckich, SKM w Trójmieście i w Warszawie. Niegdyś, dwie jednostki były także w posiadaniu PMP PW Katowice w oddzialach Kotlarnia (EN57-026 ex PKP) oraz Szczakowa (EN57-0402). Dla potrzeb warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej na podzespołach EN57 zbudowano 14WE, z zupełnie nowym nadwoziem i wnętrzem.

W 2006 roku zaczęto przeprowadzać, współfinansowane ze środków Unii Europejskiej, modernizacje części jednostek należących do PKP Przewozy Regionalne. Zmieniane są m.in. ściana czołowa, stanowisko maszynisty i wystrój wnętrza, niezmieniony pozostaje układ rozruchu. Jednostki po modernizacji otrzymują numery od 2001 wzwyż (dla numerów 2001 - 2003 będzie to druga ich obsada).

Kilkanaście jednostek zostało w roku 1964 wyeksportowanych do Jugosławii. Otrzymały tam oznaczenie 311/315-0 (311 to wagon rozrządczy, 315 – silnikowy). Obecnie składy te kursują w ramach kolei chorwackich (seria 6011) i słoweńskich. Niektóre egzemplarze wróciły do Polski i znalazły się w taborze SKM w Warszawie.

Ciekawostki
W 1997 roku powstał amatorski symulator komputerowy EN57 o nazwie "Mechanik" jako praca zaliczeniowa dwóch studentów (Aleksandra Madeja i Roberta Kowalskiego) Uniwersytetu Łódzkiego.

Obecnie można pokierować tymi pojazdami w profesjonalnie wykonanym symulatorze MaSzyna EU07-424, a także po ściągnięciu EN57 jako dodatkowego pociągu do gry Microsoft Train Simulator lub Trainz Railroad Simulator 2006.
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.milosnikkolei.fora.pl Strona Główna -> EZT Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Theme xand created by spleen & Forum.
Regulamin