Forum www.milosnikkolei.fora.pl Strona Główna
 FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy    Galerie   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj 

Sygnały świetlne

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.milosnikkolei.fora.pl Strona Główna -> Inne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
maxbor
Administrator



Dołączył: 27 Lip 2008
Posty: 123
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Maków Podhalański

PostWysłany: Pią 13:16, 10 Paź 2008    Temat postu: Sygnały świetlne

Sygnały świetlne

Sygnały świetlne w ruchu kolejowym informują o tym, czy droga jest wolna, czy też należy zatrzymać pojazd, ale także o tym, z jaką prędkością można przejechać i jaki sygnał pokazuje następny semafor. Dla niezorientowanych są one dość skomplikowane, a ich znaczenie jest tylko częściowo zbliżone do znaczenia sygnałów używanych w ruchu drogowym – np. światło żółte na drodze zasadniczo nakazuje zatrzymanie pojazdu, podczas gdy światło pomarańczowe w ruchu kolejowym może oznaczać zezwolenie na jazdę i to bez ograniczenia prędkości.

Aby łatwo nauczyć się odczytywać znaczenie sygnału, należy zapamiętać następujące wskazówki:

* światło czerwone oznacza zakaz przejazdu pod semaforem (zarówno dla ruchu normalnego, jak i manewrowego),
* światło niebieskie oznacza zakaz ruchu manewrowego i nie dotyczy normalnego ruchu na szlaku,
* pojedyncze światło pomarańczowe lub zielone (ciągłe lub migające) zezwala na przejazd pod danym semaforem z maksymalną dozwoloną prędkością,
* jeżeli sygnał składa się z dwóch świateł, dolne światło (oraz ewentualnie wyświetlany pod nim kolorowy pasek) określa dopuszczalną prędkość przejazdu pod bieżącym semaforem, podczas gdy górne informuje, jaki sygnał nadawany jest na następnym semaforze.

Światło dolne, określające prędkość przejazdu pod bieżącym semaforem, jest zwykle koloru pomarańczowego i jest ciągłe:

* jeżeli pod nim wyświetlany jest zielony pasek, wolno jechać z prędkością 100 km/h,
* jeżeli wyświetlany jest pomarańczowy pasek, wolno jechać z prędkością 60 km/h,
* jeżeli nie ma pod nim paska, obowiązuje ograniczenie prędkości do 40 km/h.

Dolne światło białe ciągłe używane jest w tzw. sygnałach powtarzających i oznacza jazdę z prędkością niezmienioną, zgodną ze wskazaniem poprzedniego semafora. Przed semaforem głównym można stosować nawet 3 sygnały powtarzające – słupy semaforów pokazujących sygnały powtarzające zaopatrzone są w tablice z jedną, dwoma lub trzema kreskami pionowymi.

Dolne światło białe migające używane jest jako sygnał zastępczy i oznacza, że mimo wyświetlenia sygnału stój można jechać dalej z prędkością 40 km/h.

Znaczenie światła górnego, gdy sygnał złożony jest z dwóch świateł, jest takie samo, jak światła wyświetlanego pojedynczo, i odnosi się do następnego semafora:

* światło zielone ciągłe oznacza, że pod następnym semaforem można przejechać z maksymalną dozwoloną prędkością,
* światło zielone migające oznacza, że pod następnym semaforem można przejechać z prędkością 100 km/h,
* światło pomarańczowe migające oznacza, że pod następnym semaforem można przejechać z prędkością 40 lub 60 km/h (precyzuje to sygnał nadawany na następnym semaforze),
* światło pomarańczowe ciągłe oznacza, że następny semafor pokazuje sygnał stój

Pojedyncze światło białe oznacza wolną drogę dla jazdy manewrowej.

Przykłady:

* pojedyncze światło zielone migające oznacza, że można jechać z maksymalną dozwoloną prędkością, ale następny semafor nakazuje ograniczenie do 100 km/h,
* dwa światła: górne zielone ciągłe i dolne pomarańczowe ciągłe, a pod nim zielony pasek – taki sygnał oznacza, że można przejechać z prędkością 100 km/h, a kolejny semafor dopuszcza maksymalną dozwoloną prędkość,
* dwa światła pomarańczowe ciągłe (bez paska) – sygnał taki oznacza, że można przejechać z prędkością 40 km/h, a następny semafor pokazuje sygnał stój.



Sygnał „baczność” to długi dźwięk nadany gwizdawką lub syreną lokomotywy. Powinien zostać nadany nie tylko wtedy, gdy pokazuje to wskaźnik, ale także:

* na trasie po zatrzymaniu przed semaforem wskazującym sygnał „stój”,
* przed odjazdem pociągu zatrzymanego na szlaku (na wezwanie kierownika pociągu),
* przed ruszeniem pociągu roboczego, lokomotywy w lokomotywowni itp,
* przed ruszeniem z miejsca pociągu towarowego z ludźmi.

Drużyna konduktorska podaje podobny sygnał gwizdawką ustną przed odjazdem pociągów towarowych, mieszanych i pociągów z lokomotywą popychającą.


Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Sebek13sebek
Moderator



Dołączył: 11 Gru 2008
Posty: 126
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Zalewo

PostWysłany: Sob 15:58, 13 Gru 2008    Temat postu:

Ja uwielbiam wygląd semaforów kształtowych i świetlnych.A najbardzie gdy świecą się w nocy.Uwielbiam to...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.milosnikkolei.fora.pl Strona Główna -> Inne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Theme xand created by spleen & Forum.
Regulamin